Slechte gewoonte?

Door BdK9001 op maandag 2 januari 2012 15:52 - Reacties (18)
Categorie: -, Views: 4.742

Ik moet deze week een presentatie bouwen over een aantal slecht begrijpelijke teksten voor een oersaai vak... Hoog tijd om dat even lekker links te laten liggen en een blogje te typen 8)7

Ik heb namelijk een soort van slechte gewoonte, ik download regelmatig games. Big friggin' news hoor ik jullie denken, maar ik heb voor mezelf twee goede redenen om lekker games te downloaden:

1 Haat aan schijfjes

Om met de tweede te beginnen: Ik heb een leuk stapeltje originele games liggen, sommige oud, sommige nieuw. Helaas liggen die niet allemaal binnen handbereik en sommige liggen zelfs bij de paps en mams. Daarnaast zijn schijfjes niet eeuwig houdbaar en word ik een beetje moe van de "Please insert the [gamenaam hier] disc into drive F:" meldingen. Zo'n beetje iedere game die in mijn bezit is heb ik in de afgelopen jaren gedownload uit gemakszucht of omdat de cd beschadigt is (en stiekem ook Oblivion omdat dat op de PC lekkerder speelde dan op de Xbox). Hier is in principe niks illegaals aan, het komt namelijk neer op het maken van een kopie voor eigen gebruik.

2 Try before you buy

Daarnaast download ik af en toe een sloot games om te kijken of er wat leuks tussen zit. Ik weet dat demo's daarvoor bedoeld zijn, maar die zijn lang niet altijd een goede representatie van de volledige versie. Uiteraard lees ik ook reviews van games die me tof lijken, maar toch wil ik ze eerst even goed geprobeerd hebben voor ik ze speel/afschrijf.

Zo had ik een week geleden de nieuwe Assassin's Creed gedownload en na nog geen 5 minuten spelen alweer verwijderd. Buiten het feit dat de cinematics niet te skippen zijn, zijn de controls echt een enorm struikelblok, op WASD na, doe je alles met de muis. Dit leidde er bij mij in het tutorial gedeelte toe dat mn poppetje vrolijk in Battle Mode ging terwijl ik probeerde op een muurtje te klauteren, er lag namelijk een Templar te sterven op de grond.

Ook Deus Ex - Human Revolution kreeg de try before you buy behandeling. Non-skippable cutscenes en een raar traag gevoel bij de besturing deden mij na 10 minuten (waarvan 5 minuten cutscene) besluiten dat dit het m niet werd.

LA Noire bleek een goede voortzetting van Rockstar's traditie van slechte ports: ondanks dat mijn laptop voldoet aan de minimumeisen qua CPU stottert het spel heerlijk, waardoor het onspeelbaar is -> eerst maar eens aan de quadcore voor ik deze aanschaf dus. (Erg jammer want de setting was erg gaaf!)

Zo heb ik nog een paar games geprobeerd, de meeste niet langer dan 15-20 minuten. Uiteindelijk heb ik nu twee games die ik absoluut ga kopen: Rage en Fallout: New Vegas

Dat mijn aanpak van try before you buy niet eens zo heel slecht is blijkt wel uit het feit dat Blizzard nu World of Warcraft gratis speelbaar maakt tot lvl 20.

Dus, zoals de heren van SKiDROW, RAZOR1911 en andere crackers zeggen: If you like the game support the people that made it ;)

Oh ja, en gelukkig nieuw jaar ;)

Volgende: Tweede PC, wat doe ik ermee? 01-'12 Tweede PC, wat doe ik ermee?
Volgende: Repost: Help mee en win! 09-'11 Repost: Help mee en win!

Reacties


Door Tweakers user Gropah, maandag 2 januari 2012 16:02

Zo had ik een week geleden de nieuwe Assassin's Creed gedownload en na nog geen 5 minuten spelen alweer verwijderd. Buiten het feit dat de cinematics niet te skippen zijn, zijn de controls echt een enorm struikelblok, op WASD na, doe je alles met de muis. Dit leidde er bij mij in het tutorial gedeelte toe dat mn poppetje vrolijk in Battle Mode ging terwijl ik probeerde op een muurtje te klauteren, er lag namelijk een Templar te sterven op de grond.
Dat is dan ook de reden dat ik voor AC ed een controller heb, dan speelt het heerlijk :)

Door Tweakers user Dragor, maandag 2 januari 2012 16:17

Gropah schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:02:
[...]


Dat is dan ook de reden dat ik voor AC ed een controller heb, dan speelt het heerlijk :)
Dat zou in mijn ogen niet nodig zijn als de gamestudio's meer tijd investeren in het fatsoenlijk porten van de besturing van een spel. Als PC gamer heb ik geen zin om groene A en rode B knopjes op mijn scherm te zien of om een controller aan te moeten schaffen.

Gelukkig heb ik AC op de PS3, waar deze game wel goed werkt :)

Door Tweakers user Gropah, maandag 2 januari 2012 16:25

Opzich heb je gelijk, maar bij AC is het vaak zo dat je meer dan 8 richtingen wil (die je met WSAD kunt krijgen) en dan kun je er helaas weinig aan doen... Zelfde met Renegade ops, je wil meer richtingen maar dat is niet mogelijk op een tobo

Door Tweakers user 107mb, maandag 2 januari 2012 16:34

Wat een onzin. Je zoekt excuses om illegaal gedrag goed te praten.

Door Tweakers user Torched, maandag 2 januari 2012 16:54

Gropah schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:25:
Opzich heb je gelijk, maar bij AC is het vaak zo dat je meer dan 8 richtingen wil (die je met WSAD kunt krijgen) en dan kun je er helaas weinig aan doen... Zelfde met Renegade ops, je wil meer richtingen maar dat is niet mogelijk op een tobo
renegade ops moet je even tank steering aanzetten als je met tobo wilt spelen. anders speelt het inderdaad voor geen meter

Door Tweakers user Luuk1983, maandag 2 januari 2012 16:55

Ik vind het ook behoorlijke onzin. Op zich het 'try before you buy'-principe kan ik me nog wel inkomen, maar dat gedoe met schijfjes? Koop dat je spellen via Steam ofzo. Altijd overal te benaderen, altijd opnieuw te downloaden en geen gedoe met schijfjes.

Bedoel, ik download ook wel eens een game, maar das gewoon omdat ik dan geen geld eraan ga uitgeven. Maar ik ga niet proberen goed te praten wat ik doe.

Overigens zijn heel veel spellen super saai of slecht geport, dus in die zin ben ik ook niet van plan om ooit spellen voor de volle mep te kopen.

Door Tweakers user F1xxer, maandag 2 januari 2012 17:14

Je hoeft het niet goed te praten, waarom zou je? Plus, waarom zou jij je moeten verantwoorden voor je acties aan mensen die er niets mee te maken hebben. Ik download ook games, zowat alle, behalve die ik echt goed vind of gewoon moet hebben omdat de multiplayer het spel is.

BF3 heb ik gekocht, MW3 niet. Waarom? Omdat MW3 niet vernieuwend is, het is gewoon een uitbreiding van call of duty 1. Niets meer, maar het lijkt een nieuw spel omdat het in een nieuwe setting is en ineens ''perks'' heeft.. nou, dat is mij te weinig vernieuwing. Als je naar BF3 kijkt: ieder stukje is perfect uitgewerkt, en de actie voelt veel beter aan.

En ja, volgens pc freaks is het niet waar maar: soms zijn controllers beter, racen, AC, etc.

Ik vind dat je gewoonte niet meer dan natuurlijk is. Je gaat toch ook niet zomaar een auto kopen zonder een test ritje? Alles proberen wint je juist meer klanten denk ik, maarja, mensen zijn inhalig geworden. Kijk maar naar Apple of sommige game uitgevers: willen voor ieder klein dingetje wat ze je geven geld zien, triest gewoon.

Overigens speel ik nu op een PS3, niet meer op een pc, en ik koop dus al mn spellen legaal! Nadat ik de demo heb gespeeld natuurlijk! :)

Door Tweakers user mrc4nl, maandag 2 januari 2012 17:42

wel jammer dat demo's bijna niet meer uitkomen voor de grote titels
kun je ze idd eerst uitproberen.

steam FTW, nooit meer kapotte disks!

ik heb hier bijv. 2x gta2 (cd) liggen. maar die zijn stuk dus heb ik maar een torrent erbij gepakt.

vaak zijn games te duur. dus ik koop ze niet, aan piraterij doe ik weinig.
vaak spellen/films die niet meer te koop zijn. (lego island 2 bijv)

Door Tweakers user damnyankee, maandag 2 januari 2012 17:54

Voor de eerste reden:

je kan je dvd's soms rippen (gewoon als iso op je hdd opslaan), en vervolgens die ISO file als dvd-reader simuleren.

Je spel denkt dan dat het gewoon vanaf DVD draait, maar eigenlijk staat 'ie op je disk.

Zie bijvoorbeeld http://www.thefreecountry.com/utilities/dvdcdemulators.shtml

Tweede reden vind ik een beetje twijfelachtig, maar doe ik zelf wel met films. Goede films wil ik wel kopen, maar ik merk dat ik alleen koop als ik het echt een goede film vond.

Met Steam heb je soms trouwens gewoon een demo, dus die zou je kunnen draaien ipv te gaan torrenten.

Door Tweakers user Neverwinterx, maandag 2 januari 2012 18:16

Nou dan heb je echt wel 0,0 doorzettingsvermogen. De controls van AC zijn even wennen, maar na een tijdje voelen ze zeer natuurlijk aan.

Door Tweakers user Blokker_1999, maandag 2 januari 2012 18:29

107mb schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:34:
Wat een onzin. Je zoekt excuses om illegaal gedrag goed te praten.
Daar ga ik voor de verandering niet mee akkoord, als hij idd maar een klein stukje speelt en daarna beslist van het al dan niet te kopen is er weinig verschil met de demos die je vroeger wel en vandaag niet meer hebt.

Het is nog altijd een stuk eerlijker dan mensen die een spel downloaden, uitspelen en dan zeggen: waarom zou ik het kopen, heb het al uitgespeeld.

btw, mrc4nl : http://www.rockstargames.com/classics/

Door Tweakers user Trokken, maandag 2 januari 2012 20:14

mrc4nl schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:42:
wel jammer dat demo's bijna niet meer uitkomen voor de grote titels
kun je ze idd eerst uitproberen.

steam FTW, nooit meer kapotte disks!

ik heb hier bijv. 2x gta2 (cd) liggen. maar die zijn stuk dus heb ik maar een torrent erbij gepakt.

vaak zijn games te duur. dus ik koop ze niet, aan piraterij doe ik weinig.
vaak spellen/films die niet meer te koop zijn. (lego island 2 bijv)
GTA 2 is free2play ;) kijk maar op de site van Rockstargames itself: http://www.rockstargames.com/classics/ :Y)

oh sorry het staat ookal hierboven.

[Reactie gewijzigd op maandag 2 januari 2012 20:14]


Door Tweakers user YopY, maandag 2 januari 2012 20:53

damnyankee schreef op maandag 02 januari 2012 @ 17:54:
Voor de eerste reden:

je kan je dvd's soms rippen (gewoon als iso op je hdd opslaan), en vervolgens die ISO file als dvd-reader simuleren.

Je spel denkt dan dat het gewoon vanaf DVD draait, maar eigenlijk staat 'ie op je disk.
Dat werkt stiekem al jaren niet meer; Securom en gelijksoortige beveiligingen kunnen (of iig konden 5 jaar geleden) detecteren of de DVD-drive geŽmuleerd werd, en je mocht alsnog een crack installeren.

@thread, ben het wel eens met het 'try before you buy'-principe - voor zover ik weet komt er voor het meerendeel van de spellen al niet eens meer een demo uit, iig niet voor de PC. Teveel moeite voor de ontwikkelaars. De laatste demo die ik speelde was voor Crysis 2, een uitzondering op de regel.

...dat tegelijk het 'try before you buy'-idee of het 'ik pirate het omdat er geen demo is'-argument overboord gooit, daar het het meest getorrente spel van het jaar is.

Door Tweakers user TecHHeaD, maandag 2 januari 2012 22:43

haha leuk blog! :)
kan me trouwens goed voorstellen dat wanneer je denkt een leuke game te hebben gekocht (zoals AC) dan de besturing gewoon ronduit kut is dat je daarom eerst gaat piraten om ff te proberen.
ben zelf van plan om alleen maar games te kopen.................. zelfs call of duty -_-'

ff wat anders:
als ik over een flinke tijd mijn game computer heb, zou jij mij dan wat advies kunnen geven over van welke crackers ik 't beste games kan downloaden om precies hetzelfde plan als jou uit te voeren?
zoe ik heel erg warderen :)

[Reactie gewijzigd op maandag 2 januari 2012 22:46]


Door Tweakers user Roytoch, dinsdag 3 januari 2012 01:37

hardwarejunk schreef op maandag 02 januari 2012 @ 22:43:
als ik over een flinke tijd mijn game computer heb, zou jij mij dan wat advies kunnen geven over van welke crackers ik 't beste games kan downloaden om precies hetzelfde plan als jou uit te voeren?
zoe ik heel erg warderen :)
Dafuq? Ga dat ff ergens bespreken waar niet je naam en toenaam online staat. Het installeren van games uit illegale bron is nog steeds illegaal. Zal mij verder worst zijn waar mensen hun games weghalen, maar het online tyfen is meestal niet zo handig.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 3 januari 2012 01:38]


Door Tweakers user Kecin, dinsdag 3 januari 2012 10:29

Ik denk dat iedereen wel een keer een game gedownload heeft (of film, muziek, of app for that mather). De een iets meer dan de andere.

De twee bovenstaande redenen trekken mij ook enorm, daarnaast koop ik overigens spellen die ik langer dan een week zou spelen (ben niet echt een gamer, maar heb wel een handvol consoles + originele games).

Ik wil geen 40-65 euro betalen voor een spel waar soms niet eens een demo voor is, of alleen een closed beta is geweest. Nee, dan probeer ik het, bevalt het me en wil ik online spelen (BF3 bijv) dan koop ik het spel en dan maakt het met ook niet uit wat het kost.

Films idem dito, ik download veel films, maar koop ook ontzettend veel films. Heb een kast vol blu-rays en dvd's. Films zijn voor mij echt collectables en ik wil ze vaak zien op mijn eigen bioscoopscherm dan in de bios vol met vervelende mensen. (Niet dat ik er helemaal nooit komt, maar alsnog). Wanneer de film dan wel uit is in de winkel dan bestel of koop ik hem.

Door Tweakers user Camulos, dinsdag 3 januari 2012 18:18

107mb schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:34:
Wat een onzin. Je zoekt excuses om illegaal gedrag goed te praten.
Idd.. Persoonlijk koop ik alleen maar games (en dan het liefst via Steam).
Elk kwartaal is er wel weer een steam-sale, waarbij bekende en minder bekende games tot 80% korting krijgen! Tevens zijn er dagelijkse aanbiedingen (ik neem aan dat D2D/ Origin en andere digitale verkoopplatformen hetzelfde doen).

Wat ook altijd aan te raden is: Indie games en/of Indie Bundels (zoals Humble Bundle). Een sloot vol games die meestal weinig kosten en vaak vernieuwende gameplay laten zien.

Geen demos op PC?? check dan http://store.steampowered.com/freestuff/demos/
Geen Geld?? check dan http://store.steampowered.com/genre/Free%20to%20Play/

Bij de AAA-games met 1000 sequels zoals Assassins Creed, Battlefield en Call Of Duty weet je inmiddels wel wat je mag verwachten.

Als je geen 40 a 50 piek over hebt om een game te spelen waarvan je niet zeker bent.. (zelfs niet na Gameplay beelden op Youtube, screenshots en reviews op game-sites), dan wacht je toch een tijdje tot in prijs zakt?? De meeste games zitten wel onder de 10 euro na een jaar.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 3 januari 2012 18:19]


Door Tweakers user Mar2zz, woensdag 4 januari 2012 21:09

Een kopie van een game downloaden waarvoor je normaal de disk moet kopen is illegaal ook al heb je zelf de schijf in huis. Meestal is het ook illegaal om er zelf een backup van te maken.

Het hekel aan schijfjes hebben ken ik overigens wel. Steam is geweldig wat dat betreft. Ik zou niet weten waar mijn schijven liggen, maar ik download steam en steam download dan gewoon mijn games die ik bij hen heb lopen.

World of Warcraft zelfde verhaal. Kun je gewoon downloaden. Gameuitgevers leren langzamerhand wel dat schijfjes uit de tijd raken.

Reageren is niet meer mogelijk